„NETOLERANTNI“ REVIZIONISTI
Drugo pismo Razredu za
društvene znanosti
Poštovane
kolegice akademkinje,
Poštovane
kolege akademici,
Razlog
što se i vama obraćam (samo
još jednom) je moje uvjerenje da možda mislite da baš i nisam
bio „ljubazan“
prema vašem razredu. Istina je da je vaš prijedlog izazvao moje
ironično pismo
Predsjedniku i Predsjedništvu Akademije. Pismo, pisano po
presedanu u „slučaju“
Radman, pisao sam s uvjerenjem da ono treba ostati „unutar
kuće“. Vaš razred
(tj. Predsjedništvo) je prvo tražio da na njega odgovara
kandidat, i na kraju
ste odlučili da se oba pisma čitaju na Skupštini.
Mediji
su sve to iskoristili za
napade na Akademiju i na mene. Odgovarao sam, ali niti jedan moj
tekst nije
objavljen, pa je o tome objavljen i članak u Hrvatskom listu od
14. 06. 2012.: Kako su
zabranili akademika Josipa Pečarića.
Zato ću sakupiti sva ta pisma, kao i članke povjesničara koji su
pisali o
„znanstvenim“ radovima vašeg kandidata. Normalno bi bilo da
takvu knjigu objavi
Akademija na prijedlog vašeg razreda, ali ...
U svom
pismu sam Predsjedniku i
Predsjedništvu Akademije spomenuo i dvije svoje knjige. Na
skupštini se uopće
nisam pozivao na njih već isključivo na pisanja povjesničara.
Svoje knjige sam
čak nudio kao poklon svim članovima Predsjedništva. Nitko ih
nije tražio, a i
kolega Strčić mi je priznao da ih nije pročitao.
Čini mi se da se razlog
tomu, dobrim dijelom, može
naći u rečenici Glavnog tajnika Akademije (27. 04. 2012):
„Vaše su pismo pročitali
članovi Uprave no siguran sam
da i Vi sami smatrate kako je potrebno u ovom, kao i sličnim
slučajevima,
postupiti prema načelu: AUDIATOR ET ALTERA PARS ponaosob stoga,
što se ne radi
o znanstvenom predmetu matematike, u kojoj ste vjerujem jedan od
najboljih
stručnjaka, već o povijesnoj znanosti.“
Vjerojatno vam je sada već
svima jasno da primjer koji
sam dao u pismu nema nikakve veze s „znanošću“ uopće, pa onda ni
s povijesnom
znanosti. Ono što meni nije jasno u ponašanju vašeg razreda u
cijeloj priči
jest što bi trebali znati kako ne Filozofskom fakultetu postoji
grupa
znanstvenika (okupljenih oko prof. dr. sc. Miroslava Tuđmana)
koja se bavi
povješću i filozofijom znanosti. Vjerujem da znate da je jedno
od najuglednijih
imena u toj oblasti Thomas Samuel Kuhn rođen u Cincinnatiju,
Ohio, 1922.
godine. Po osnovnom obrazovanju je fizičar i doktorirao je na
Harvardu 1949. iz
fizike. Kao docent predavao je povijest znanosti na Harvardu od
1952. do 1957,
kao profesor povijesti znanosti na Berkeley (California) od 1958
do 1964, te na
Princetonu od 1964. do 1979. Od 1979. predaje povijest znanosti
i filozofiju
znanosti na Massachusetts Insitute of Technology (MIT). Član je
mnogih
strukovnih društava. Bio je predsjednikom američkog Društva za
povijest
znanosti (1968-1970). Primio je niz nagrada i priznanja za svoj
znanstveni rad,
a tijekom svoje sveučilišne karijere vodio je niz znanstvenih
projekata i
programa: direktor je projekta Izvori za povijest kvantne fizike
(1961-1964),
voditelj Savjeta za istraživanje društvenih znanosti
(1964-1967), voditelj
programa za povijest i filozofiju znanosti na Princetonu
(1967-1972). Član je
uglednih znanstvenih instituta i organizacija.
Uvjeren sam da vam je
itekako dobro poznato kako je
prof. Tuđman doista pravi znanstvenik. Njega sam i pozvao da mi
predstavi
knjigu “Brani li Goldstein NDH?”. Ovdje posebno treba naglasiti
kako je taj
tekst tiskan i u Tuđmanovoj knjizi “Prikazalište
znanja”,
Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada, 2003., str.
129-134.,
koju koriste studenti s Filozofskog fakulteta.
Evo tog teksta:
Znanstveni rat ‘legalista’ i ‘revizionista’ traljave znanosti[1]
Knjiga “Brani
li Goldstein NDH?” donosi članke i polemike akademika
Josipa Pečarića
tiskanih u hrvatskim dnevnicima i tjednicima od prosinca 2001.
do travnja 2002.
godine. J. Pečarić polemizira s autorima knjige “Holokaust u Zagrebu” dr. Ive i Slavka Goldsteina
i tvrdi da “iz
mnogih njenih dijelova izvire šovinizam prema hrvatskom narodu
i to onaj
svojstven ljudima jugokomunističkog svjetonazora” (str. 8). J. Pečarić i strukturira
svoju knjigu tako da
potkrijepi svoju tezu: Umjesto uvoda, Brani li Goldstein NDH?,
Stepinac i Židovi,
Goldstein: revizionist, dogmatik ili Jugoslaven?,
Jugokomunistička haranga,
Jugokomunisti – ljubitelji laži, Prilozi, itd.
Akademik Pečarić jedan je od
najbritkijih znanstvenih
polemičara. U polemiku s Goldsteinima ulazi s bogatim
iskustvom i znanjem o
jasenovačkom mitu (o kojem je napisao dvije knjige: “Srpski mit o Jasenovcu, I i II”). Srpski pak
mit o Jasenovcu
“temelj je velikosrpskom dokazivanju genocidnosti hrvatskog
naroda” (str. 148)
i zato se broj žrtava u Jasenovcu u jugoslavenskoj političkoj
i znanstvenoj
javnosti održavao na 700 000 radi “očuvanja Jugoslavije i
'discipliniranja'
Hrvata” (str. 151).
Jugoslavenska je vlada tražeći
reparacije od Njemačke
bila prisiljena 1963. smanjiti broj žrtava s prvotnih 1 706 000 na 950000. Njemačka vlada
nije ni to prihvatila
pa je 1964. u Jugoslaviji “obavljen popis
žrtava rata koji je dao brojku od 597 323 žrtve rata”
(str. 149). Prema
tom popisu[2]
broj žrtava u Jasenovcu je 49 874. Službena historiografija
nije se usudila
niti objaviti niti analizirati te podatke osim dr. F. Tuđmana
koji je poglavito
radi objavljivanja tih podataka 1972. završio u zatvoru.
Mit o Jasenovcu i genocidnosti
Hrvata, odnosno
zatiranje svake ideje i prava Hrvatima na vlastitu državu,
osnovna je postavka
jugoslavenske, preciznije velikosrpske, političke i
historiografske paradigme.
Jugoslavenska politička paradigma je srušena kako nestankom
komunističkog
sustava, tako i raspadom SFRJ-a, odnosno oslobađanjem i
stvaranjem Republike
Hrvatske. Jugoslavenska politička paradigma je prošlost: SFRJ
je povijesna
tvorba koja nije trajala duže od 70 godina, nestala je u
najkrvavijem europskom
ratu u drugoj polovici 20. stoljeća, a Hrvatska se izborila za
svoju
samostalnost i potvrdila je svoju cjelovitost u Domovinskom
ratu.
Hrvatska je postala država,
međunarodno priznata,
unatoč srpskom hegemonizmu i velikosrpskoj agresiji te želji
međunarodnih
čimbenika za održanjem SFRJ. Znanstvena paradigma kojom je
službena
historiografija tumačila i branila nastanak i opstanak
socijalističke
Jugoslavije, nije nestala ni prvim demokratskim izborima
1990., niti je nestala
u Domovinskom ratu. Znanstvene zajednice i njihove dominantne
teorije nastaju i
nestaju prema sasvim drugim obrascima i pravilima.
Zato je, po mojem mišljenju, važnost
ovih polemika
akademika Pečarića upravo u rušenju osnovnih postavki
jugoslavenske
historiografske paradigme ili preciznije hrvatske
historiografske paradigme u
jugoslavenskim okvirima.
Što su znanstvene paradigme? Prema
Thomasu Kuhnu
znanstvene paradigme određuju svjetonazor, dominantne teorije
i pravila
ponašanja određene znanstvene zajednice. Znanstvena paradigma
opisuje načine
funkcioniranja normalne znanosti: koji su dopušteni problemi
koje neka
zajednica znanstvenika može rješavati, a koji su nedopustivi i
“neznanstveni”.
Znanstvene paradigme oblikuju znanje – proizvode ne samo
znanstvene
“činjenice”, nego i “istinu” - sukladno vrijednostima,
teorijama i ponašanjima
što ih dijeli određeni krug znanstvenika[3].
Povijesno znanje je javno znanje jer
se i sama znanost
definira kao javno znanje (J. Ziman). Pečarićeve polemike
pobijaju povijesne
“činjenice” i povijesne “istine” jedne znanstvene produkcije,
koju bismo u
nedostatku preciznijih naziva, mogli nazvati “traljava znanost[4]”
(Z. Sardar, str. 40).
Metoda s kojom se J. Pečarić
obračunava s
“činjenicama”, postavkama i vrijednostima “traljave znanosti”
začuđujuće je
jednostavna. Za svaki vrijednosni sud, ili procjenu iskaza i
podataka, o NDH,
kardinalu Stepincu, Jasenovcu, progonu Židova itd. Pečarić
pita je li
općevažeći? Primjenjuje li se isti kriterij podjednako na sve
postupke
pojedinaca, odnosno naroda, nacija i država?
Hrvati znaju da postoje “tamne strane
hrvatske
povijesti” i ne ponose se njima. Ali kako to da američki
stručnjaci za
holokaust ne priznaju da je “tamna strana američke povijesti”
bombardiranje
Hirošime i Nagasakija kada su ubijene stotine tisuća civila:
staraca, žena i
djece[5]?
Postoje li u (Drugom svjetskom) ratu
žrtve samo na
jednoj strani, a zločini samo na drugoj?
Imaju li mali narodi pravo na slobodu
i vlastitu
državu? Smiju li biti neovisni po svaku cijenu? Zašto je
njihova neovisnost
neprihvatljiva, a “držanje porobljenih naroda nešto je
najnormalnije” (str.
120)?
Zašto je tvrdnja dr. F. Tuđmana “NDH
nije bila samo
fašistička tvorevina, nego i izraz stoljetnih težnji hrvatskog
naroda za
samostalnom državom” (str. 13) historiografski revizionizam?
Zašto povjesničari “traljave
znanosti” (Goldstein)
poistovjećuju “težnje hrvatskog naroda za samostalnom državom”
s fašizmom i
“zločinačkim karakterom NDH” (str. 13), a potpisnici “Apela
srpskom narodu”
(tj. poziva na suradnju s Hitlerom (str. 126), postaju članovi
SANU-a (njih 28)
i ugledni dužnosnici u SFRJ?
Zašto se zločini nad Židovima u
Hrvatskoj pripisuju
samo NDH režimu iako su rađeni po diktatu Hitlera? Zar nije
djelovanjem
Stepinca i NDH režima spašeno više Židova “nego što bi to bilo
da je sve bilo
pod izravnom njemačkom vlašću”[6]?
Pečarićeva metoda vrlo je
jednostavna. On naprosto
pita je li ono što vrijedi za Hrvatsku i Hrvate, vrijedi i za
Židove,
Amerikance, Srbe, Nijemce, Engleze, Francuze, tj. i za sve
druge. Akademik
Pečarić zna faktografiju, poznaje materiju i nije teško
pokazati da njegov
oponent dr. Ivo Goldstein brani postojeću znanstvenu dogmu jer
svaki pokušaj
izmjene postavki “traljave znanosti” Goldstein naziva
revizionizmom, a
etiketiranje J. Pečarića da je “historiografski revizionist”
tipična je
marksistička pozicija i terminologija. J. Pečarić zato s
pravom upozorava da je
zadaća svake kritičke znanosti, pa tako i historiografije,
revizija povijesnih
spoznaja od predrasuda, ideoloških postavki, netočnih podataka
i neutemeljenih
“istina”.
Čitatelji će u ovoj knjizi naći niz
novih podataka,
činjenica i tvrdnji budući da akademik Pečarić na novi način,
otvoreno
raspravlja i zagovara teze koje su imale zabranu javnosti do
1990. godine jer
je komunistički režim branio da se o tim temama i na taj način
raspravlja o
hrvatskoj povijesti.
Dugoročno gledano, značenje je ove
knjige što dovodi u
pitanje temeljne postavke na kojima je počivala socijalistička
(službena)
historiografija. Ova knjiga najavljuje obračun s dominantnom
znanstvenom
paradigmom. Bilo bi pogrešno misliti da je ova knjiga samo
polemika između
akademika Pečarića i dr. Ive
Goldsteina. Njih obojicu treba razumjeti kao simbole: prvog
kao osporavatelja
važeće znanstvene dogme, a drugog kao zastupnika stare i
osporavatelja nove
paradigme. Zato je dr. Ivo Goldstein samo jedan
od mnogobrojnih
legitimista, zagovornika nepromjenjivosti stare znanstvene
paradigme, a
akademik Pečarić jedan od manje brojnih predstavnika nove.
Znanstveni rat
između “legitimista” i “revizionista” ne vodi se samo oko
znanstvenih “istina”
i “činjenica”. Bijes legitimista
proistječe iz spoznaje da se tradicionalni legitimitet
povijesne
znanosti razara i da se dovodi u pitanje njihova društvena moć
i
vjerodostojnost. Povijest nije više ono što tvrde
“legitimisti”.
Njezine spoznaje su u opasnosti jer je očito da su bremenite
odbačenim
ideološkim postavkama. Međutim, u opasnosti je i cijeli
znanstveni pogon
“legitimista” jer se promijenila politička stvarnost. Time se
dovodi u pitanje
njihova društvena moć, sredstva financiranja, izbor problema,
kriteriji po
kojima se donose odluke o odabiru problema i njihovom
financiranju, sustav
vrijednosti po kojima se reproducira znanstvena zajednica
“legitimista”.
Bijes, netolerantnost, mržnja
“legitimista” izbija iz
mnoštva napisa po dnevnim tiskovinama. Oni su u panici i
strahu kako za svoje
intelektualne tako i za društvene i egzistencijalne pozicije.
Međutim,
“traljava znanost” nije sposobna istraživati i vrednovati
suvremenu hrvatsku
političku i društvenu zbilju jer je samostalna i suverena
hrvatska država
desetljećima bila zabranjena tema i zabranjen problem za tu
paradigmu. Zato
bijes i mržnja “legitimista”, iako su sve učestaliji, sve
manje ima učinka i
sve manje izaziva pozornost. “Legitimiste” je naprosto
pregazilo vrijeme i oni
su postali suvišni i osuđeni na vlastitu samodostatnost.
S druge pak strane “revizionisti” su
još uvijek u
poziciji osporavanja vladajuće paradigme. Nova paradigma nije
artikulirana, na
njoj nije formirana znanstvena zajednica, nisu ustaljeni i
institucionalizirani
mehanizmi znanstvene prezentacije i reprodukcije (instituti,
časopisi, simpoziji
itd.) “revizionista”. I primjer “revizionista” hrvatske
povijesti ukazuje da je
normalna znanost u fazi kada su: “činjenice nesigurne,
vrijednosti sporne,
ulozi visoki a odluke hitne” (Ravetz i Funkowitz, prema Z.
Sardar, str. 63).
Zato ne iznenađuje da se polemika,
tj. znanstveni rat,
između “legitimista” i “revizionista” vodi u novinama,
dnevnicima i tjednicima.
I jedni i drugi suočeni su s novom stvarnošću ali i stvaraju
novu stvarnost.
Kada nepoćudne teme nisu našle mjesto i prostor u znanosti,
onda su morale naći
nove forme prezentacije i vrednovanja u javnosti. Znanstvenici
su počeli
komunicirati u javnim medijima i time je znanstvena
prezentacija izgubila svoju
krutu formu znanstvenog rada. Srušena je barijera između
znanstvenog rada i
sudjelovanja u masovnim medijima. Potvrđuje se ona teza da
postnormalna znanost
postaje dijalog između znanstvenika, novinara, aktivista i
kućanica, bez obzira
na njihove formalne kvalifikacije ili povezanost (Z. Sardar,
str. 64).
Akademik Pečarić i ova knjiga, koja
sadrži polemike
objavljene u rasponu manjem od šest mjeseci, višestruko su
neugodan protivnik
“legitimista”. Prvo, zato što potkopava osnovne postavke i
dovodi u pitanje
povijesne “istine” i “činjenice” jedne zastarjele dogme;
drugo, više je nego kvalificiran
sugovornik za jednu novu znanstvenu praksu u kojoj imaju pravo
sudjelovati svi
bez obzira na svoje formalne kvalifikacije; treće, ova nova
vrsta znanstvenog
djelovanja nužno vodi ka demokratizaciji znanosti općenito, a
posebno povijesne
znanosti koja nikada više neće biti izolirano područje
bavljenja odabranih i
podobnih.
U onoj mjeri u kojoj narod i javnost
sudjeluju u
kreiranju vlastite povijest, u toj mjeri i povijesna znanost
mora biti otvorena
javnosti. Zato je konačna poruka ove knjige: hrvatski je narod
na demokratski
način svojom voljom i žrtvom došao do slobode, samostalnosti i
države;
znanstvenici imaju pravo odbaciti dogme koje su bile u
funkciji sputavanja
hrvatske slobode. Zato ono što se zbilo na političkoj sceni i
što je postalo hrvatska
povijest, mora biti prepoznato i dobiti potvrdu i u hrvatskoj
povijesnoj
znanosti.
Nažalost, malo - odnosno
preciznije - sporo se dogme
traljave "znanosti" mijenjaju. I bit će tome tako dokle
će neki na račun toga moći
raditi karijere. I bit će tome tako kada vi
predlažete “legalistu” koji
je povod da se u Tuđmanovoj knjizi na ovaj način studenti
Filozofskog fakulteta
upoznavaju kakvi su “legalisti traljave znanosti”. Da sve to bude još
smješnije, vaš kandidat je gostovao
u emisili “Duhovni izazovi” na HTVu i govoreći o netolerantnosti
uzeo
revizioniste kao primjer netolerantnih ljudi (i ostao živ).
Netolerantnost mu
je već samo to što misle drugačije, i još se usuđuju to javno i
zastupati. Nadam se da ne djelite
mišljenje vašeg kandidata i da
pod tolerancijom podrazumijevate doista postojanje i onih koji
drugačije misle,
govore i pišu. Međutim, morao sam vam
napisati i ovo, drugo i
posljednje pismo, jer se nadam da činjenicu što ste ipak
predlagali onog koji
na tako netolerantan način zastupa “traljavu znanost” mogu možda
opravdati vašim
nepoznavanjem nekih istraživanja u povijesti znanosti, a i onih
činjenica koje
sam o njegovom radu naveo u svojim pismima i govoru na
Skupštini.
Sve vas lijepo
pozdravljam,
akademik Josip Pečarić
P.S. Inače, gornji tekst prof.
M. Tuđmana dao sam
u knjizi „Nepoćudne knjige“ koju sam također želio pokloniti
svim članovima
Predsjedništva HAZU (vidjeti moje pismo Predsjedniku i
Predsjedništvu HAZU). Šteta
što to nisu iskoristili, posebno akademik Raukar koji je i sam
pisao o pobjedi
Neretvana 887. godine. Naime, na str. 168-171. te knjige može se
nači moj
komentar, dakle komentar jednog nepovjesničara, o „znanstvenim“
tvrdnjama vašeg
kandidata o tom događaju. Moj tekst je objavljen u Hrvatskom
slovu, 31. siječnja
2003. Koliko je meni poznato o tome je od povjesničara prvi
pisao dr. sc. Frano
Glavina, prvo kratko u tekstu „Tko je u Saboru nogom udario bana
Khuena,
Erazmo Barčić, kako
tvrdi prof.
Goldstein, ili Josip Gržanić“, a potom veoma detaljno u radu:
„NAJNOVIJE
„ZNANSTVENO“ OTKRIĆE PROF. GOLDSTEINA: SRBE NERETVANE 887.
GODINE PORAZILI SU
MLEČANI. SLAVI LI NAŠA MORNARICA „BLESAVI“ DATUM 18. RUJNA 887.?
Makarsko
primorje 7, Makarska, 205., str. 307-334.
Oni koji
ne znaju za to
Goldsteinovo „znanstveno“ otkriće, može ga zbuniti spominjanje
Srba Neretvana. Radi
se o tome da se Goldstein, u svezi s tom bitkom, poziva na
Porfirogeneta koji
„tvrdi da Neretljani potjecu od nekrstenih Srba. Stoga se u ovom
slučaju ne može
tvrditi da je nedvojbeno rijec o
hrvatskoj pobjedi“.
Samo
jedna rečenica iz teksta dr.
Glavine:
Pitanje se
samo po sebi nameče: Ili prof. Goldstein još nije upoznat s
mišljenjem hrvatske
kritičke historiografije o Porfirogenetovom djelu ili je
dosljedan stavovima na
kojima srpska historiografija ustraje?!
Povjesničar umjetnosti i arheolog, danas ravnatelj Gradskog muzeja u Makarskoj, Marinko Tomasović, u svom radu „Arheoloske sugestije za ubikaciju gradova iz 36. Poglavlja Porfirogenetova De administrando imperia“, Starohrvatska prosvjeta, III. s., 36, Split 2009. , str. 293-313, daje svojevrsno upozorenje o neznanstvenom pristupu I. Goldsteina, osobito po pitanju nepoznavanja literature i nedostatno zadovoljavajućeg metodološkog pristupa. Doda li se ovome, što očito slijedi iz Tomasovićeva rada, i nepoznavanje terena o kojemu Goldstein piše postaje jasno kako se u njegovom promašaju sljubiše nekoliko negativnih čimbenika. Goldstein se uistinu ne snalazi među literaturom, ne poznavajući je i bez osjećaja je za procjene nečega što već posjeduje u tuđim objavama.
Jos
prije izborne skupštine napisao sam vam kako je dr. sc. Zlatko
Begonja
komentirao moje ironično pismo: „U
cijelosti se
slažem s onim što navodite. Dodao bih kako ima i zasluge za to
da se i danas u
Republici Hrvatskoj obilježava četnička (uz zanemarivo mali broj
komunista)
oružana pobuna iz Srba od 27. srpnja 1941. godine.“ Zato sam
vam
poslao i njegov znanstveni rad o toj pobuni. Medjutim, dr. sc. Mario Jareb, viši znanstveni suradnik je izravno pisao o
Goldsteinovim
tvrdnjama u tekstovima:
Ivo Goldstein oživljava
komunističke mitove koji
raspiruju mržnju i podjele, blog Zvonimira
Despota,
http://blog.vecernji.hr/ zvonimir-despot/2010/08/page/ 5/, 3.
kolovoza 2010.
Prilog raspravi o karakteru ustanka od 27.
srpnja
1941.godine, Časopis za
suvremenu povijest, br.
3., 751.-771. Zagreb, 2011.
[1] M.
Tuđman: Prikaz knjige “Brani li Goldstein NDH?”, A. G. Matoš, Zagreb,
2002., str. 328. Promocija
je održana u Zagrebu, hotel Panorama, 2.
listopada 2002.; Glas
koncila, 20. listopada 2002.; U knjigama: M. Tuđman, Krivi za zlocin samoodredjenja? Zagreb,
2003.109-114.; “Prikazalište
znanja”, Zagreb, 2004.,; J. Pečarić,
Nepoćudne knjige, Zagreb, 2003. 131-136; M.Pavković,
Razgovori s Josipom Pečarićem,
Koprivnica, 2006, 100-107.
[2] Popisom nisu obuhvaćene
žrtve
komunističkog režima nakon završetka Drugog svjetskog rata.
[3] T. Kuhn je radi toga
predstavio normalnu znanost kao
'dogmatski pothvat' (Z. Sardar, str. 30).
[4] Suvremenu znanstvenu praksu
Ravetz dijeli na četiri
kategorije: traljava znanost, poduzetnička znanost,
bezobzirna znanost i
prljava znanost (prema Z. Sardar, str. 40).
Nema komentara:
Objavi komentar