„NETOLERANTNI“ REVIZIONISTI
Drugo pismo Razredu za
          društvene znanosti
Poštovane
        kolegice akademkinje,
Poštovane
        kolege akademici,
Razlog
        što se i vama obraćam (samo
        još jednom) je moje uvjerenje da možda mislite da baš i nisam
        bio „ljubazan“
        prema vašem razredu. Istina je da je vaš prijedlog izazvao moje
        ironično pismo
        Predsjedniku i Predsjedništvu Akademije. Pismo, pisano po
        presedanu u „slučaju“
        Radman, pisao sam s uvjerenjem da ono treba ostati „unutar
        kuće“. Vaš razred
        (tj. Predsjedništvo) je prvo tražio da na njega odgovara
        kandidat, i na kraju
        ste odlučili da se oba pisma čitaju na Skupštini. 
Mediji
        su sve to iskoristili za
        napade na Akademiju i na mene. Odgovarao sam, ali niti jedan moj
        tekst nije
        objavljen, pa je o tome objavljen i članak u Hrvatskom listu od
        14. 06. 2012.: Kako su
          zabranili akademika Josipa Pečarića.
        Zato ću sakupiti sva ta pisma, kao i članke povjesničara koji su
        pisali o
        „znanstvenim“ radovima vašeg kandidata. Normalno bi bilo da
        takvu knjigu objavi
        Akademija na prijedlog vašeg razreda, ali ... 
U svom
        pismu sam Predsjedniku i
        Predsjedništvu Akademije spomenuo i dvije svoje knjige. Na
        skupštini se uopće
        nisam pozivao na njih već isključivo na pisanja povjesničara.
        Svoje knjige sam
        čak nudio kao poklon svim članovima Predsjedništva. Nitko ih
        nije tražio, a i
        kolega Strčić mi je priznao da ih nije pročitao.
Čini mi se da se razlog
        tomu, dobrim dijelom, može
        naći u rečenici Glavnog tajnika Akademije (27. 04. 2012): 
„Vaše su pismo pročitali
        članovi Uprave no siguran sam
        da i Vi sami smatrate kako je potrebno u ovom, kao i sličnim
        slučajevima,
        postupiti prema načelu: AUDIATOR ET ALTERA PARS ponaosob stoga,
        što se ne radi
        o znanstvenom predmetu matematike, u kojoj ste vjerujem jedan od
        najboljih
        stručnjaka, već o povijesnoj znanosti.“
Vjerojatno vam je sada već
        svima jasno da primjer koji
        sam dao u pismu nema nikakve veze s „znanošću“ uopće, pa onda ni
        s povijesnom
        znanosti. Ono što meni nije jasno u ponašanju vašeg razreda u
        cijeloj priči
        jest što bi trebali znati kako ne Filozofskom fakultetu postoji
        grupa
        znanstvenika (okupljenih oko prof. dr. sc. Miroslava Tuđmana)
        koja se bavi
        povješću i filozofijom znanosti. Vjerujem da znate da je jedno
        od najuglednijih
        imena u toj oblasti Thomas Samuel Kuhn rođen u Cincinnatiju,
        Ohio, 1922.
        godine. Po osnovnom obrazovanju je fizičar i doktorirao je na
        Harvardu 1949. iz
        fizike. Kao docent predavao je povijest znanosti na Harvardu od
        1952. do 1957,
        kao profesor povijesti znanosti na Berkeley (California) od 1958
        do 1964, te na
        Princetonu od 1964. do 1979. Od 1979. predaje povijest znanosti
        i filozofiju
        znanosti na Massachusetts Insitute of Technology (MIT). Član je
        mnogih
        strukovnih društava. Bio je predsjednikom američkog Društva za
        povijest
        znanosti (1968-1970). Primio je niz nagrada i priznanja za svoj
        znanstveni rad,
        a tijekom svoje sveučilišne karijere vodio je niz znanstvenih
        projekata i
        programa: direktor je projekta Izvori za povijest kvantne fizike
        (1961-1964),
        voditelj Savjeta za istraživanje društvenih znanosti
        (1964-1967), voditelj
        programa za povijest i filozofiju znanosti na Princetonu
        (1967-1972). Član je
        uglednih znanstvenih instituta i organizacija.
Uvjeren sam da vam je
        itekako dobro poznato kako je
        prof. Tuđman doista pravi znanstvenik. Njega sam i pozvao da mi
        predstavi
        knjigu “Brani li Goldstein NDH?”. Ovdje posebno treba naglasiti
        kako je taj
        tekst tiskan i u Tuđmanovoj knjizi “Prikazalište
znanja”,
          Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada, 2003., str.
        129-134.,
        koju koriste studenti s Filozofskog fakulteta. 
Evo tog teksta:
Znanstveni rat ‘legalista’ i ‘revizionista’ traljave znanosti[1]
Knjiga “Brani
            li Goldstein NDH?” donosi članke i polemike akademika
          Josipa Pečarića
          tiskanih u hrvatskim dnevnicima i tjednicima od prosinca 2001.
          do travnja 2002.
          godine. J. Pečarić polemizira s autorima knjige “Holokaust u Zagrebu” dr. Ive i Slavka Goldsteina
          i tvrdi da “iz
          mnogih njenih dijelova izvire šovinizam prema hrvatskom narodu
          i to onaj
          svojstven ljudima jugokomunističkog svjetonazora” (str. 8).  J. Pečarić i strukturira
          svoju knjigu tako da
          potkrijepi svoju tezu: Umjesto uvoda, Brani li Goldstein NDH?,
          Stepinac i Židovi,
          Goldstein: revizionist, dogmatik ili Jugoslaven?,
          Jugokomunistička haranga,
          Jugokomunisti – ljubitelji laži, Prilozi, itd.
Akademik Pečarić jedan je od
          najbritkijih znanstvenih
          polemičara. U polemiku s Goldsteinima ulazi s bogatim
          iskustvom i znanjem o
          jasenovačkom mitu (o kojem je napisao dvije knjige: “Srpski mit o Jasenovcu, I i II”). Srpski pak
          mit o Jasenovcu
          “temelj je velikosrpskom dokazivanju genocidnosti hrvatskog
          naroda” (str. 148)
          i zato se broj žrtava u Jasenovcu u jugoslavenskoj političkoj
          i znanstvenoj
          javnosti održavao na 700 000 radi “očuvanja Jugoslavije i
          'discipliniranja'
          Hrvata” (str. 151). 
Jugoslavenska je vlada tražeći
          reparacije od Njemačke
          bila prisiljena 1963. smanjiti broj žrtava s prvotnih 1 706 000 na 950000. Njemačka vlada
          nije ni to prihvatila
          pa je 1964. u Jugoslaviji “obavljen popis 
          žrtava rata koji je dao brojku od 597 323 žrtve rata”
          (str. 149). Prema
          tom popisu[2]
          broj žrtava u Jasenovcu je 49 874. Službena historiografija
          nije se usudila
          niti objaviti niti analizirati te podatke osim dr. F. Tuđmana
          koji je poglavito
          radi objavljivanja tih podataka 1972. završio u zatvoru. 
Mit o Jasenovcu i genocidnosti
          Hrvata, odnosno
          zatiranje svake ideje i prava Hrvatima na vlastitu državu,
          osnovna je postavka
          jugoslavenske, preciznije velikosrpske, političke i
          historiografske paradigme.
          Jugoslavenska politička paradigma je srušena kako nestankom
          komunističkog
          sustava, tako i raspadom SFRJ-a, odnosno oslobađanjem i
          stvaranjem Republike
          Hrvatske. Jugoslavenska politička paradigma je prošlost: SFRJ
          je povijesna
          tvorba koja nije trajala duže od 70 godina, nestala je u
          najkrvavijem europskom
          ratu u drugoj polovici 20. stoljeća, a Hrvatska se izborila za
          svoju
          samostalnost i potvrdila je svoju cjelovitost u Domovinskom
          ratu.
Hrvatska je postala država,
          međunarodno priznata,
          unatoč srpskom hegemonizmu i velikosrpskoj agresiji te želji
          međunarodnih
          čimbenika za održanjem SFRJ. Znanstvena paradigma kojom je
          službena
          historiografija tumačila i branila nastanak i opstanak
          socijalističke
          Jugoslavije, nije nestala ni prvim demokratskim izborima
          1990., niti je nestala
          u Domovinskom ratu. Znanstvene zajednice i njihove dominantne
          teorije nastaju i
          nestaju prema sasvim drugim obrascima i pravilima.
Zato je, po mojem mišljenju, važnost
          ovih polemika
          akademika Pečarića upravo u rušenju osnovnih postavki
          jugoslavenske
          historiografske paradigme ili preciznije hrvatske
          historiografske paradigme u
          jugoslavenskim okvirima. 
Što su znanstvene paradigme? Prema
          Thomasu Kuhnu
          znanstvene paradigme određuju svjetonazor, dominantne teorije
          i pravila
          ponašanja određene znanstvene zajednice. Znanstvena paradigma
          opisuje načine
          funkcioniranja normalne znanosti: koji su dopušteni problemi
          koje neka
          zajednica znanstvenika može rješavati, a koji su nedopustivi i
          “neznanstveni”.
          Znanstvene paradigme oblikuju znanje – proizvode ne samo
          znanstvene
          “činjenice”, nego i “istinu” - sukladno vrijednostima,
          teorijama i ponašanjima
          što ih dijeli određeni krug znanstvenika[3].
          
Povijesno znanje je javno znanje jer
          se i sama znanost
          definira kao javno znanje (J. Ziman). Pečarićeve polemike
          pobijaju povijesne
          “činjenice” i povijesne “istine” jedne znanstvene produkcije,
          koju bismo u
          nedostatku preciznijih naziva, mogli nazvati “traljava znanost[4]”
          (Z. Sardar, str. 40). 
Metoda s kojom se J. Pečarić
          obračunava s
          “činjenicama”, postavkama i vrijednostima “traljave znanosti”
          začuđujuće je
          jednostavna. Za svaki vrijednosni sud, ili procjenu iskaza i
          podataka, o NDH,
          kardinalu Stepincu, Jasenovcu, progonu Židova itd. Pečarić
          pita je li
          općevažeći? Primjenjuje li se isti kriterij podjednako na sve
          postupke
          pojedinaca, odnosno naroda, nacija i država? 
Hrvati znaju da postoje “tamne strane
          hrvatske
          povijesti” i ne ponose se njima. Ali kako to da američki
          stručnjaci za
          holokaust ne priznaju da je “tamna strana američke povijesti”
          bombardiranje
          Hirošime i Nagasakija kada su ubijene stotine tisuća civila:
          staraca, žena i
          djece[5]?
Postoje li u (Drugom svjetskom) ratu
          žrtve samo na
          jednoj strani, a zločini samo na drugoj?
Imaju li mali narodi pravo na slobodu
          i vlastitu
          državu? Smiju li biti neovisni po svaku cijenu? Zašto je
          njihova neovisnost
          neprihvatljiva, a “držanje porobljenih naroda nešto je
          najnormalnije” (str.
          120)?
Zašto je tvrdnja dr. F. Tuđmana “NDH
          nije bila samo
          fašistička tvorevina, nego i izraz stoljetnih težnji hrvatskog
          naroda za
          samostalnom državom” (str. 13) historiografski revizionizam? 
Zašto povjesničari “traljave
          znanosti” (Goldstein)
          poistovjećuju “težnje hrvatskog naroda za samostalnom državom”
          s fašizmom i
          “zločinačkim karakterom NDH” (str. 13), a potpisnici “Apela
          srpskom narodu”
          (tj. poziva na suradnju s Hitlerom (str. 126), postaju članovi
          SANU-a (njih 28)
          i ugledni dužnosnici u SFRJ?
Zašto se zločini nad Židovima u
          Hrvatskoj pripisuju
          samo NDH režimu iako su rađeni po diktatu Hitlera? Zar nije
          djelovanjem
          Stepinca i NDH režima spašeno više Židova “nego što bi to bilo
          da je sve bilo
          pod izravnom njemačkom vlašću”[6]?
Pečarićeva metoda vrlo je
          jednostavna. On naprosto
          pita je li ono što vrijedi za Hrvatsku i Hrvate, vrijedi i za
          Židove,
          Amerikance, Srbe, Nijemce, Engleze, Francuze, tj. i za sve
          druge. Akademik
          Pečarić zna faktografiju, poznaje materiju i nije teško
          pokazati da njegov
          oponent dr. Ivo Goldstein brani postojeću znanstvenu dogmu jer
          svaki pokušaj
          izmjene postavki “traljave znanosti” Goldstein naziva
          revizionizmom, a
          etiketiranje J. Pečarića da je “historiografski revizionist”
          tipična je
          marksistička pozicija i terminologija. J. Pečarić zato s
          pravom upozorava da je
          zadaća svake kritičke znanosti, pa tako i historiografije,
          revizija povijesnih
          spoznaja od predrasuda, ideoloških postavki, netočnih podataka
          i neutemeljenih
          “istina”.
Čitatelji će u ovoj knjizi naći niz
          novih podataka,
          činjenica i tvrdnji budući da akademik Pečarić na novi način,
          otvoreno
          raspravlja i zagovara teze koje su imale zabranu javnosti do
          1990. godine jer
          je komunistički režim branio da se o tim temama i na taj način
          raspravlja o
          hrvatskoj povijesti.
Dugoročno gledano, značenje je ove
          knjige što dovodi u
          pitanje temeljne postavke na kojima je počivala socijalistička
          (službena)
          historiografija. Ova knjiga najavljuje obračun s dominantnom
          znanstvenom
          paradigmom. Bilo bi pogrešno misliti da je ova knjiga samo
          polemika  između
          akademika Pečarića i dr. Ive
          Goldsteina. Njih obojicu treba razumjeti kao simbole: prvog
          kao osporavatelja
          važeće znanstvene dogme, a drugog kao zastupnika stare i
          osporavatelja nove
          paradigme. Zato je dr. Ivo Goldstein samo jedan
          od mnogobrojnih
          legitimista, zagovornika nepromjenjivosti stare znanstvene
          paradigme, a
          akademik Pečarić jedan od manje brojnih predstavnika nove.
          Znanstveni rat
          između “legitimista” i “revizionista” ne vodi se samo oko
          znanstvenih “istina”
          i “činjenica”. Bijes legitimista 
          proistječe iz spoznaje da se tradicionalni legitimitet
          povijesne
          znanosti razara i da se dovodi u pitanje njihova društvena moć
          i
          vjerodostojnost. Povijest nije više ono što tvrde
          “legitimisti”.
          Njezine spoznaje su u opasnosti jer je očito da su bremenite
          odbačenim
          ideološkim postavkama. Međutim, u opasnosti je i cijeli
          znanstveni pogon
          “legitimista” jer se promijenila politička stvarnost. Time se
          dovodi u pitanje
          njihova društvena moć, sredstva financiranja, izbor problema,
          kriteriji po
          kojima se donose odluke o odabiru problema i njihovom
          financiranju, sustav
          vrijednosti po kojima se reproducira znanstvena zajednica
          “legitimista”.
Bijes, netolerantnost, mržnja
          “legitimista” izbija iz
          mnoštva napisa po dnevnim tiskovinama. Oni su u panici i
          strahu kako za svoje
          intelektualne tako i za društvene i egzistencijalne pozicije.
          Međutim,
          “traljava znanost” nije sposobna istraživati i vrednovati
          suvremenu hrvatsku
          političku i društvenu zbilju jer je samostalna i suverena
          hrvatska država
          desetljećima bila zabranjena tema i zabranjen problem za tu
          paradigmu. Zato
          bijes i mržnja “legitimista”, iako su sve učestaliji, sve
          manje ima učinka i
          sve manje izaziva pozornost. “Legitimiste” je naprosto
          pregazilo vrijeme i oni
          su postali suvišni i osuđeni na vlastitu samodostatnost.
S druge pak strane “revizionisti” su
          još uvijek u
          poziciji osporavanja vladajuće paradigme. Nova paradigma nije
          artikulirana, na
          njoj nije formirana znanstvena zajednica, nisu ustaljeni i
          institucionalizirani
          mehanizmi znanstvene prezentacije i reprodukcije (instituti,
          časopisi, simpoziji
          itd.) “revizionista”. I primjer “revizionista” hrvatske
          povijesti ukazuje da je
          normalna znanost u fazi kada su: “činjenice nesigurne,
          vrijednosti sporne,
          ulozi visoki a odluke hitne” (Ravetz i Funkowitz, prema Z.
          Sardar, str. 63).
Zato ne iznenađuje da se polemika,
          tj. znanstveni rat,
          između “legitimista” i “revizionista” vodi u novinama,
          dnevnicima i tjednicima.
          I jedni i drugi suočeni su s novom stvarnošću ali i stvaraju
          novu stvarnost.
          Kada nepoćudne teme nisu našle mjesto i prostor u znanosti,
          onda su morale naći
          nove forme prezentacije i vrednovanja u javnosti. Znanstvenici
          su počeli
          komunicirati u javnim medijima i time je znanstvena
          prezentacija izgubila svoju
          krutu formu znanstvenog rada. Srušena je barijera između
          znanstvenog rada i
          sudjelovanja u masovnim medijima. Potvrđuje se ona teza da
          postnormalna znanost
          postaje dijalog između znanstvenika, novinara, aktivista i
          kućanica, bez obzira
          na njihove formalne kvalifikacije ili povezanost (Z. Sardar,
          str. 64). 
Akademik Pečarić i ova knjiga, koja
          sadrži polemike
          objavljene u rasponu manjem od šest mjeseci, višestruko su
          neugodan protivnik
          “legitimista”. Prvo, zato što potkopava osnovne postavke i
          dovodi u pitanje
          povijesne “istine” i “činjenice” jedne zastarjele dogme;
          drugo, više je nego kvalificiran
          sugovornik za jednu novu znanstvenu praksu u kojoj imaju pravo
          sudjelovati svi
          bez obzira na svoje formalne kvalifikacije; treće, ova nova
          vrsta znanstvenog
          djelovanja nužno vodi ka demokratizaciji znanosti općenito, a
          posebno povijesne
          znanosti koja nikada više neće biti izolirano područje
          bavljenja odabranih i
          podobnih. 
U onoj mjeri u kojoj narod i javnost
          sudjeluju u
          kreiranju vlastite povijest, u toj mjeri i povijesna znanost
          mora biti otvorena
          javnosti. Zato je konačna poruka ove knjige: hrvatski je narod
          na demokratski
          način svojom voljom i žrtvom došao do slobode, samostalnosti i
          države;
          znanstvenici imaju pravo odbaciti dogme koje su bile u
          funkciji sputavanja
          hrvatske slobode. Zato ono što se zbilo na političkoj sceni i
          što je postalo hrvatska
          povijest, mora biti prepoznato i dobiti potvrdu i u hrvatskoj
          povijesnoj
          znanosti.
Nažalost, malo - odnosno
        preciznije - sporo se dogme
        traljave  "znanosti" mijenjaju. I bit će tome tako dokle
        će neki na račun toga moći
        raditi karijere. I bit će tome tako kada vi
        predlažete “legalistu” koji
        je povod da se u Tuđmanovoj knjizi na ovaj način studenti
        Filozofskog fakulteta
        upoznavaju kakvi su “legalisti traljave znanosti”. Da sve to bude još
        smješnije, vaš kandidat je gostovao
        u emisili “Duhovni izazovi” na HTVu i govoreći o netolerantnosti
        uzeo
        revizioniste kao primjer netolerantnih ljudi (i ostao živ).
        Netolerantnost mu
        je već samo to što misle drugačije, i još se usuđuju to javno i
        zastupati. Nadam se da ne djelite
        mišljenje vašeg kandidata i da
        pod tolerancijom podrazumijevate doista postojanje i onih koji
        drugačije misle,
        govore i pišu. Međutim, morao sam vam
        napisati i ovo, drugo i
        posljednje pismo, jer se nadam da činjenicu što ste ipak
        predlagali onog koji
        na tako netolerantan način zastupa “traljavu znanost” mogu možda
        opravdati vašim
        nepoznavanjem nekih istraživanja u povijesti znanosti, a i onih
        činjenica koje
        sam o njegovom radu naveo u svojim pismima i govoru na
        Skupštini.
Sve vas lijepo
        pozdravljam,
akademik Josip Pečarić  
P.S.  Inače, gornji tekst prof.
        M. Tuđmana dao sam
        u knjizi „Nepoćudne knjige“ koju sam također želio pokloniti
        svim članovima
        Predsjedništva HAZU (vidjeti moje pismo Predsjedniku i
        Predsjedništvu HAZU). Šteta
        što to nisu iskoristili, posebno akademik Raukar koji je i sam
        pisao o pobjedi
        Neretvana 887. godine. Naime, na str. 168-171. te knjige može se
        nači moj
        komentar, dakle komentar jednog nepovjesničara, o „znanstvenim“
        tvrdnjama vašeg
        kandidata o tom događaju. Moj tekst je objavljen u Hrvatskom
        slovu, 31. siječnja
        2003. Koliko je meni poznato o tome je od povjesničara prvi
        pisao dr. sc. Frano
        Glavina, prvo kratko u tekstu „Tko je u Saboru nogom udario bana
        Khuena,
        Erazmo  Barčić, kako
        tvrdi prof.
        Goldstein, ili Josip Gržanić“, a potom veoma detaljno u radu:
        „NAJNOVIJE
        „ZNANSTVENO“ OTKRIĆE PROF. GOLDSTEINA: SRBE NERETVANE 887.
        GODINE PORAZILI SU
        MLEČANI. SLAVI LI NAŠA MORNARICA „BLESAVI“ DATUM 18. RUJNA 887.?
        Makarsko
        primorje 7, Makarska, 205., str. 307-334.
Oni koji
        ne znaju za to
        Goldsteinovo „znanstveno“ otkriće, može ga zbuniti spominjanje
        Srba Neretvana. Radi
        se o tome da se Goldstein, u svezi s tom bitkom, poziva na
        Porfirogeneta koji
        „tvrdi da Neretljani potjecu od nekrstenih Srba. Stoga se u ovom
        slučaju ne može
        tvrditi da je nedvojbeno rijec o
          hrvatskoj pobjedi“.
Samo
        jedna rečenica iz teksta dr.
        Glavine:
Pitanje se
          samo po sebi nameče: Ili prof. Goldstein još nije upoznat s
          mišljenjem hrvatske
          kritičke historiografije o Porfirogenetovom djelu ili je
          dosljedan stavovima na
          kojima srpska historiografija ustraje?!
Povjesničar umjetnosti i arheolog, danas ravnatelj Gradskog muzeja u Makarskoj, Marinko Tomasović, u svom radu „Arheoloske sugestije za ubikaciju gradova iz 36. Poglavlja Porfirogenetova De administrando imperia“, Starohrvatska prosvjeta, III. s., 36, Split 2009. , str. 293-313, daje svojevrsno upozorenje o neznanstvenom pristupu I. Goldsteina, osobito po pitanju nepoznavanja literature i nedostatno zadovoljavajućeg metodološkog pristupa. Doda li se ovome, što očito slijedi iz Tomasovićeva rada, i nepoznavanje terena o kojemu Goldstein piše postaje jasno kako se u njegovom promašaju sljubiše nekoliko negativnih čimbenika. Goldstein se uistinu ne snalazi među literaturom, ne poznavajući je i bez osjećaja je za procjene nečega što već posjeduje u tuđim objavama.
Jos
        prije izborne skupštine napisao sam vam kako je dr. sc. Zlatko
        Begonja
        komentirao moje ironično pismo: „U
        cijelosti se
        slažem s onim što navodite. Dodao bih kako ima i zasluge za to
        da se i danas u
        Republici Hrvatskoj obilježava četnička (uz zanemarivo mali broj
        komunista)
        oružana pobuna iz Srba od 27. srpnja 1941. godine.“ Zato sam
        vam
        poslao i njegov znanstveni rad o toj pobuni. Medjutim, dr. sc. Mario Jareb, viši znanstveni suradnik je izravno pisao o
        Goldsteinovim
        tvrdnjama u tekstovima:
     Ivo Goldstein oživljava
              komunističke mitove koji
              raspiruju mržnju i podjele, blog Zvonimira
        Despota,
        http://blog.vecernji.hr/ zvonimir-despot/2010/08/page/ 5/, 3.
        kolovoza 2010.
    
        Prilog raspravi o karakteru ustanka od 27.
          srpnja
          1941.godine, Časopis za
        suvremenu povijest, br.
        3., 751.-771. Zagreb, 2011.
[1] M.
            Tuđman: Prikaz knjige  “Brani li Goldstein NDH?”, A. G. Matoš, Zagreb,
            2002., str. 328. Promocija
            je održana u Zagrebu, hotel Panorama, 2.
            listopada 2002.; Glas
            koncila, 20. listopada 2002.; U knjigama: M. Tuđman, Krivi za zlocin samoodredjenja? Zagreb,
            2003.109-114.; “Prikazalište
              znanja”, Zagreb, 2004.,; J. Pečarić,
            Nepoćudne knjige, Zagreb, 2003. 131-136; M.Pavković,
            Razgovori s Josipom Pečarićem,
            Koprivnica, 2006, 100-107.
[2] Popisom nisu obuhvaćene
            žrtve
            komunističkog režima nakon završetka Drugog svjetskog rata.
[3] T. Kuhn je radi toga
              predstavio normalnu znanost kao
              'dogmatski pothvat' (Z. Sardar, str. 30). 
[4] Suvremenu znanstvenu praksu
              Ravetz dijeli na četiri
              kategorije: traljava znanost, poduzetnička znanost,
              bezobzirna znanost i
              prljava znanost (prema Z. Sardar, str. 40).




Nema komentara:
Objavi komentar