Ukoliko se hrvatski građani odluče za
nastavak postojećeg načina razmišljanja nije potrebno ništa učiniti –
akceleracija je dovoljno snažna da je 'konačno rješenje' moguće
očekivati već u slijedećoj godini. U suprotnom, referendumom treba
formirati Vladu nacionalnog spasa koja će provesti reform. Hrvatski građani moraju donijeti odluku: da li nastaviti putem koji
nas je doveo u ovu višegodišnju depresiju ili promijeniti način
mišljenja i ponašanja kako bi pronašli što učinkovitiji put izlaska iz
ove turobne depresije? Drugim riječima odgovorni političari bi morali
kao odgovorni državnici raspisati referendum kako bi se donijela
demokratskim putem odluka u kojem pravcu valja usmjeriti 'hrvatski
brod'. Ukoliko se građani odluče za nastavak postojećeg načina
razmišljanja nije potrebno ništa učiniti – akceleracija je dovoljno
snažna da je 'konačno rješenje' moguće očekivati već u slijedećoj
godini. Ukoliko bi se hrvatski građani opredijelili za promjene putem
referenduma valjalo bi formirati Vladu nacionalnog spasa koja bi imala
zadatak provesti reforme, rekonstrukciju države, koje bi omogućile što
učinkovitiji odnosno jeftiniji izlazak iz ove sumorne depresije.
Rasprave o tome tko je kriv za postojeće stanje valja ostaviti za neka
druga vremena. Mlijeko je proliveno i tu nema više pomoći - upozorava
ekonomist Dr. Guste Santini na web portalu Rifin.hr.
Sukladno tome predlaže desetak mjera koje bi trebalo neodgodivo provesti:
- Restrukturirati državni aparat tako da se
pojednostave institucionalna rješenja kako bi bila lako shvatljiva i
onemogućila diskrecione interpretacije. Ovako brojna birokracija
rezultat je nepotrebnih komplikacija od kojih boluju naši zakoni. Zato,
danas, nije moguće reći koliki nam je broj djelatnika potreban u
državnoj administraciji.
- Odustati od predstojećih lokalnih izbora i istu
restrukturirati tako da se postojeći nerazuman broj svede na šezdesetak
općina i gradova. Dio aktivnosti koje nesporno spadaju u područje
djelovanja lokalne uprave i samouprave odmah valja prepustiti lokalnoj
upravi i samoupravi, a dvojbene, danas sporne, aktivnosti u funkciji
vremena prenijeti na lokalnu upravu i samoupravu. Bitan kriterij po
kojem valja odrediti status gradova, općina je mogućnost dinamiziranja
gospodarskog razvoja na razini lokalne uprave i samouprave.
- U javnim poduzećima imenovati krizni menadžment koji bi izvršio restrukturiranje javnih poduzeća.
- Mirovinski sustav reformirati tako da se umjesto
dosadašnjeg sustava mirovina temeljenih na radu isti reformira u sustav
temeljen na socijalnim načelima. Ukratko: na mirovinu bi imali pravo
samo oni koji ne raspolažu imovinom. Kratkoročno valja smanjiti mirovine
koje su iznad dogovorenog iznosa.
- Zdravstveni sustav reformirati u pravcu veće učinkovitosti.
Današnji je sustav birokratiziran i okoštao do te mjere da jalovi
fiksni i varijabilni troškovi rastu i tako određuju stanje u zdravstvu).
Odmah pristupiti redefiniranju zdravstvenog standarda sukladno
materijalnim mogućnostima zemlje.
- Zakon o fiskalizaciji, odnosno Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi
je za pozdraviti uz jedno – ali. Naime, potrebno je da država u
provedbi navedenih zakona 'očisti' stanje kako bi zakoni bili provedivi,
odnosno kako implementacija navedenih zakona ne bi dramatično povećala
broj kandidata za stečajeve što bi nužno rezulitiralo eksplozivnim
povećanjem broja nezaposlenih.
- Indeks siromaštva raste što znači da jednako tako raste broj građana kojima je potrebna pomoć države kako bi opstali. Pored preispitivanja postojećeg sustava socijalne skrbi kako bi se, sukladno materijalnim mogućnostima, pomoglo onima kojima je pomoć najviše potrebna, valjalo bi pomoći prezaduženim građanima
tako da se, u dogovoru s poslovnim bankama, izvrše potrebni reprogrami
kredita, odnosno da se formira posebna agencija koja bi preuzela, uz
primjeren diskont, iste. Isti princip valjalo bi primijeniti i u
slučajevima reprograma dugova građana i tvrtki prema državi po osnovi
poreznih obveza.
- Centralna banka bi morala aktivno, ne dovodeći u pitanje stabilnost cijena, izravno kupovati državne vrijednosne papire,
a kreditnu politiku usmjeriti na dinamiziranje gospodarskog razvoja. U
tom je smislu neizostavno preispitivanje postojećeg financijskog sustava
u pravcu povećanja udjela domaćih financijskih institucija. Drugim
riječima, zaustaviti prodaju Croatia osiguranja i Poštanske banke,
s jedne strane, i, s druge strane, integrirati postojeće male privatne
poslovne banke u jednu novu snažnu banku uz potrebnu dokapitalizaciju.
Tako bi se formirao nacionalni financijski sektor koji bi mogao biti
snažni katalizator u predstojećoj reformi.
- Hrvatskim građanima emitirati državne obveznice u visini inozemnog duga države
kako bi se smanjio odljev dio dohotka koji inozemni vjerovnici/vlasnici
iznose iz zemlje (Dramatičan je podatak da je već nekoliko godina
deficit na računu dohotka veći od deficita na tekućem računu platne
bilance.)
- Tečaj kune mora ostati nezavisna varijabla, dakle fiksiran.
Međutim, nakon provedene reforme potrebno je varajabilizirati tečaj
kune. Zalažem se za kontroliranu promjenu tečaja. Kriterijalna funkcija
njegove promjene bila bi održavanje ravnoteže platne bilance.
Nema komentara:
Objavi komentar