petak, 17. kolovoza 2012.
AKADEMIK EMIL ČIĆ: HRVATSKA NARODNA GLAZBA
Afirmacija pučke glazbene pobožnosti
Peto poglavlje svojim nizom od 16 kritika gotovo s oduševljenjem prikazuje afirmaciju pučke glazbene pobožnosti na hrvatskim koncertnim podijima u okviru ciklusa Pasionska baština, i nekoliko koncerata s izvedbama klasičnih umjetničkih sakralnih skladbi poput Mahlerove Druge simfonije „Uskrsnuće“, „Requiema“ Hectora Berlioza i Cherubinija i Puccinijeve “Mise“ i suvremenog “Glagoljaškog requiema“ Igora Kuljerića. U tom nizu uskrsnula je tradicijska glazbena duhovnost hrvatskog naroda u organizaciji udruge Pasionska baština. Svoj koncertni oblik dobila je umjetnička izvedba korizmenog običaja iz Preka na otoku Ugljanu u umjetničkoj skladbi „Križina“, skladatelja Ive Nižića („Križni put“ 1). Na drugom koncertu izvedena je sa otoka Ugljana, glagoljaška „Kualjska muka“ (niz korizmeno-vazmenskih liturgijskih i paraliturgijskih tekstova u izvedbi folklornih skupina i župnog zbora sv. Lovre iz mjesta Kali) u koju su ukomponirane u slijedu i umjetničke tvorevine, poput teksta Slavka Jivoševa Mocire, M. Rakvin Mišlove, Slavka Perovića, i paraliturgijsku pjesmu Gospin plač od Tome Babića. Tako složen koncertni program je pokazao da pučko sakralno stvaralaštvo živi u hrvatskom sredinama intenzivno još i danas, i da nije postalo povijesna kategorija, već je kao novu kvalitetu dobila imena autora, autorstvo koje se u prošlosti, u pučkoj memoriji zbog duga trajanja izgubilo. Paraliturgijske pjesme sa Korduna u izvedbi folklornih skupina i crkvenih zborova iz Slunja, Drežnika, Lađevca i Cetingrada, izvedene su koncertno u programu pod nazivom „Kordunski Uskrs“.
Hector Berlioz
Program „Uputi se tužna mati“, s prikazom korizmene tradicije iz Imotske Krajine u izvedbi običaja jutarnje i večernje zavjetne teoforične procesije vezane za Veliki Petak, posvjedočio je vrhunske umjetničke domete narodnih pjevača i živi vokalni tradicijski idiom gange uključen u izvedbu sakralnih tužaljki. Nastupili su pučki pjevači iz Podbablja, Poljica, Runovića, Zagvozda, kao i crkveni zbor „Gospe od Anđela“. Program liturgijskih napjeva uz izložbu „Osorski križni put“, u izvedbi dalmatinskih klapa „Nostalgija“, “Sagena“, Jelsa“, „Grdelin“, „Proversa“ pokazale su prema riječima Čića, kako izgleda prava narodna crkvena glazba inspirirana gregorijanskim koralom. Koncerti sa naslovima kao „Tondalova vizija“, ustvari glazbeno scenska točka građena prema hrvatskim uzorcima koralnog pjevanja iz Dalmacije i Istre (u izvedbi hrvatsko-pariškog ansambla „Dialogos“ pod vodstvom hrvatske sveučilišne profesorice na Sorboni) ili „Faroski kantaduri“ (tj. „Hvarski pjevači“ iz Starog Grada i Vrbanja s otoka Hvara) koji su izveli Gospin plač, ili „Brodsko pasionsko blago“ (iz sela u okolici Slavonskog Broda – Klakara, Slobodnice, Donjih Andrijevaca i Podvinja) sa korizmenim i uskrsnim pjesmama, prikazali su ogromno bogatstvo riznice hrvatske tradicijske sakralne glazbe. Njihova vrijednost nije samo u ovom povijesnom trenutku kada svjedočimo revitalizaciju hrvatske narodne duhovnosti, koja crkveno pjevanje živi gotovo kao lokalni kulturni pokret, već i u potencijalu (narodnih pjevača i izvođačkih tijela poput ansambala „Brodosplit“ i autora poput Ljube Stipišića-Delmate, Ive Nižića i dr.) da predstavi u hrvatskom kulturnom turizmu (ne samo u festivalskim programima u Zagrebu ili drugim gradovima) naš specifični nacionalni i europski kulturni identitet koji je Europa već odavno izgubila. Gostovanja izvođača navedenih koncerata tijekom turističke sezone gotovo dvaput tjedno, diljem hrvatske obale, trebala bi biti organizirana i financirana u programima i promidžbi (videospotovima) Ureda za hrvatski kulturni turizam kao i Ministarstava za kulturu i turizam. Učinak bi bio dvostruki, Hrvatska bi postala na taj način kulturno „egzotična“, ali i „europski, kulturno fundamentalna“ turističko odredište u kojem se može još i danas čuti „zvuk i glas stare pretpovijesne i rane Europe“ uz uključivanje turista u popratne glazbene radionice i „happeninge“; drugi značajan učinak, bio bi revitalizacija tradicije i privlačenje mladih izvođača da se uključe u proces obnove i osnaže kontinuitet hrvatske kulturne baštine. Upravo zbog navedenih vrijednosti hrvatske „pasionske baštine“, ovo peto poglavlje knjige Emila Čića posvećeno toj temi hrvatske pasionske baštine ima izuzetnu važnost i vrijednost. Šesto poglavlje posvećeno je intervjuima i markantnim trenutcima društveno-kulturnog života. Među 11 priloga nalazimo jedan intervju sa kornistom Preradom Detičekom i jednu kritiku koncerta posvećenog njegovom sedamdesetom rođendanu. Slično, jedan intervju je posvećen razgovoru s hrvatskim skladateljem Miroslavom Miletićem, u kojem se izlažu osobine njegova skladateljskog stila i inspiracija s folklorom (naročito dubrovačkim) i njegova vezanost za hrvatsku zemlju. Odmah poslije intervjua, slijedi kritika koncerata posvećenih Miroslavu Miletiću izvedenih na trećoj glazbenoj manifestaciji posvećenoj ovom skladatelju, „Dani Miroslava Miletića“ koja se održava svake godine u Sisku, njegovom rodnom gradu. Sa Krešimirom Šipušom, međunarodno afirmiranim hrvatskim dirigentom, skladateljem i svojedobnim ravnateljem Zagrebačke filharmonije, Emil Čić je obavio dva intervjua u kojima se raspravlja o osrednjosti u hrvatskom kulturnom životu zbog činjenice da nekompetentni politički kadrovi nameću svoje podobnike i poslušnike u kreiranju koncertnog života, kao i o nužnoj visokoj stručnoj razini položaja šefa-dirigenta, koji bi trebao dovesti do vrhunskih izvođačkih standarda izvedbi zagrebačke filharmonije što bi uz trajnije održanje te kvalitete lansiralo to izvođačko tijelo u svjetske turneje i vrhunce europske glazbene izvođačke prakse, istovremeno donijevši i ugled Zagrebu, kao kulturnog centra ovog dijela Europe. Intervju s Tonkom Ninićem, dugogodišnjim voditeljem i prvim violinistom ansambla „Zagrebački solisti“, posvećen je evociranju ključnih trenutaka od nastanka ansambla pod vodstvom Antonija Janigra i njegovom putu svjetske slave tijekom pedeset „zlatnih“ godina i tri tisuće nastupa. Slavni hrvatski violinist Goran Končar iznosi svoja razmišljanja o stanju u našoj glazbenoj kulturi i o potrebi jačeg povezivanja naših ansambala s utjecajnijim menadžerima, diskografskim kućama i drugim međunarodnim kulturnim centrima i sveučilištima kako bi se osigurali bolji materijalni uvjeti glazbenika ali i njihov koncertantni život i budućnost u budućem EU-u. Mladen Mazur u intervjuu pod naslovom „Jazz zaslužuje pravo mjesto“ ukazuje na organizacijske promjene, i promjene u pravnom statusu tog glazbenog žanra i ansambla koje obećavaju više mogućnosti i slobode u kreiranju vlastite poslovne i umjetničke politike.
Pretplati se na:
Objavi komentare (Atom)
Nema komentara:
Objavi komentar